ЖЖ-користувач mykolap (mykolap) wrote,
ЖЖ-користувач mykolap
mykolap

Новий рік 80-річної давности

Виявив вдома альбом Карикатур Бориса Єфімова (Фрідлянда). Зверніть увагу, що в 1929 рік людство вступало з тими ж страхамси, що і в 2009-й. Тільки що військові блоки втратили ідеологічну складову (втім і в 1929 її уже в принципі не було), ну а пакти і меморандуми, хоч і стали значно товщими (фінська папероробна промисловість не простоює), не важать взагалі нічого. Звиняйте, що ставлю фото, сканер, як і раніше недоступний.



А так як рік, що минає, назавжди забрав від нас і автора цього малюнка, я хочу навести кілька різнопланових карикатур цього майстра



1924-й рік. Дружній шарж на товариша Сталіна для додатку до газети "Більшовик". Цікаво, що особливо старанно художник намалював чоботи.


Інший погляд на роль і місце товариша Сталіна (та його чобіт) у шаржі 2007-го року на свій шарж 1924-го. Дивовижне довголіття і відмінна ясність думки, яку до останніх днів зберіг Борис Юхимович дозволили зробити таку унікальну у світовій практиці карикатуру на карикатуру.



І не кажіть мені, будь ласка, що він лицемірив. Принаймні я дуже поважаю людей, які вміють наступати на горло власній пісні. Ті, які і зараз ходять з портретами Сталіна - лицеміри набагато більші. До речі, чим мені імпонує Єфімов - так це хитрим поглядом а-ля Сіанук, привітним і одночасно скептичним. Над ним б’ються бурі змінити хід яких він не здатен, але в хитрих очах читається теза "я вас усіх все одно переживу" (до речі, такий же погляд у нинішнього антикитайського Далай-лами). І пережив. Ось, наприклад, візьмемо товариша Троцького.

Це - Троцький "добрий гемік",натяк на очолюване Львом Давидовичем товариство "Доброхім". Цікавий імперіяліст ув протигазі, що тікає кудись у сторону Норвегії.


А оце - Іудушка Троцький і його гази драпають в сторону Мексиканських Сполучених Штатів він народного гніву Країни Рад. Отприск - це, очевидно, Лєв Сєдов, в описанні обставин смерти якого зовсім заплутались і пересварились два ябєди і розкривачі довірених їм державних тайн СРСР так звані совєцькіє развєдчікі Марк Зборовський і Павел Судноплатов.


Сама, очевидно, відома карикатура Бориса Єфімова називається "Єжови рукавіци". На ній зображено троцькістсько-зінов"євську фашистську банду, що фінансується відомством Розенберга


А це - розбійницька українсько-німецька націоналістична банда, яка також, як ми бачимо, фінансується Розенбергом


(як відступ, зауважу, що еволюція офіціозних назв укр.нац.руху в радянській українській публіцистиці - дуже цікавий матеріял для дослідника. Можна вичленувати наступні етапи становлення синтетичного образу українського різуна: в 1919-20 році це просто не персоніфіковані "бандити", "куркулі", іноді з добавкою слова "синьо-жовті", або "синьо- сірожупанні". Після війни з Польщею в обіг водиться термін "петлюрівські бандити", тобто відбувається персоніфікація руху цілком в дусі тих часів, згадаймо тих же "троцькістів". Класичний шкідник тих часів мав бути парією і шкодити звідкись далеко з-за кордону. Із з"явою Муссоліні а потім Гітлера, з"явився термін "українсько-німецькі націоналісти", який міцно засів у пропагандивному потоці аж до амністії УПІвцям 1955-го року, коли націоналісти вже стали "українським буржуазними". І вже останні горбачовські роки повернулась персоніфікація: всі рухівці і неформали раптом стали "бандерівцями")

Рідкий випадок - Єфімов-карикатурист, як автор злободенного плакату. Чи не з нього злямзив Мао Цзедун титул "великий керманич"? Хоча є версія, що це пов"язано з відомим запливом по Янзи.


І ось - альтернатіва, Борис Єльцин та Горбачов скріпляють російську історичну традицію, перервану режимом Леніна-Сталіна.


А загалом я не буду засуджувати Бориса Єфімова, як від мене цього, мабуть, чекають. Не він творив історію, але, як художник-ілюстратор нотував ті настрої, які панували в суспільстві, навіть тоді, коли ніяких інших настроїв, окрім офіційних ібути не могло. У нього чудові графічні етюди дійсности, такі ж самі, як тичинівські "Псалми залізу» - це поетична замальовка навколишніх реалій. Думаю, шукаючи ідеологічну складову в першому і другому випадках, ми відійдемо лише від правди.

Зате можна згадати, що Єфімов - це ще частина київського міту, він почав творити тут, тут виробив свою стилістику, і повноправно належить до українського художнього цеху, щоб там не казали наші північні сусіди. До речі, одну його ранню роботу я часто згадую, коли помічаю на Хрещатику якихось чергових "майданоарбайтерів".


Відзначивши побіжно, що стиль і погляд хрщатицьких гульвіс за останні майже сто років зовсім не змінився, хочу побажати всім щасливого нового року і всього такого смачного.
Tags: архів, концепт
Subscribe

  • (no subject)

    Відсьогодні відповідальними за розповсюдження ковідки у громадських місцях є виключно вакциновані

  • (no subject)

    Ці чудіки в червоному із фільму про кальмара чимось невловимо нагадують мені телепузиків Тим часом у Львові петиція про демонтаж пам’ятника Францу…

  • (no subject)

    От, наприклад, теза про відділення школи від церкви (теза взята довільно) є однозначно ідеологічною, але при цьому конституція вказує, що державною…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments